23 skoleelever har besøkt Gyda – Repsol viser samfunnsansvar09 February 2017 - 00:00 CET

I samarbeid med Stavanger offshore tekniske skole, fraktet Repsol i februar iår elever og lærere ut til Gyda-feltet vårt i Nordsjøen.Totalt 23 elever, fordelt på 4 grupper fikk sponset en offshoretur ut til Repsol sin Gyda opererte plattform. Alle gruppene fikk være på Gyda i 5 dager, og fikk delta i arbeidet offshore.

– Det er første gang VG3-elever har fått anledning til å dra offshore i forbindelse med opplæringen. At vi har fått denne muligheten er helt fantastisk, sier faglig leder ved skolen, Børge Harestad.

– Det er et fantastisk bidrag fra et oljeselskap. Ikke minst er det også god økonomi på sikt å utdanne folk, selv når det er nedgang i bransjen. Repsol har gjort et godt stykke arbeid her, sier Harestad.

I perioder med lavt inntak av lærlinger skal opplæring i bedrift erstattes med en likeverdig opplæring i skole. Dette gjøres i såkalte VG3-klasser, som Stavanger offshore tekniske skole i år tilbyr for andre år på rad. De 23 elevene er fordelt på to klasser, boring og mekanisk kabel.

Det er plattformsjef Vigdis Bringedal Holst som har fått dette i gang, og både hun og teamet på Gyda har høye forventninger til elevene som er på vei ut i Nordsjøen.

Repsol har lenge hatt et samarbeid med Stavanger offshore tekniske skole, og da vår plattformsjef i fjor høst ble spurt av elevene som hun underviser om å få en tur ut på Gyda plattformen tok Repsol denne utfordringen. Repsol ønsker å ta sitt ansvar for næringen og bidra der vi kan for den nye generasjonen. Denne industrien har mange år igjen og vi trenger kloke hoder, flinke hender og engasjerte medarbeidere fremover.

-Repsol har positive erfaringer med lærlinger her ute. Folk blir mer skjerpet når de skal trene opp lærlinger, fordi de er nødt til å gå mer i dybden på det de gjør. Lærlingene er også kjemperessurser for oss, som løfter stemningen om bord på plattformen, sier Holst.

NRK var til stede på Sola Heliport for å ta i mot elevene og lage et nyhetsoppslag om deres opplevelse og tanker etter oppholdet offshore.

Tilbakemeldingene fra elevene har vært helt fantastiske. De forteller om økt motivasjon for å få seg en karriere offshore og ikke minst har de har fått et bedre innblikk i hvordan offshorevirksomheten fungerer. Elevene har fått være med på konkrete arbeidsoppgaver som har funnet sted- alt fra selve helikopterturen, heiseoperasjoner, morgenmøter, øvelser til å spise fantastisk god mat. Elevene rapporterer også tilbake at de ble møtt av svært hyggelige folk om bord. De ansatte tok godt i mot dem, og inkluderte elevene i det daglige arbeidet slik at de fikk god forståelse for hvordan livet fungerer på en plattform. Elevene sier også at de har fått innsikt i hvor viktig det er med sikkerhet offshore, og hvor stort HMS fokus det er både i Repsol og i oljebransjen ellers.

-Det var kjekt å lese at elevene var godt fornøyd med oppholdet. Jeg har aldri vært i tvil om at de ville bli godt ivaretatt, men en slik overveldende takknemmelighet gir inspirasjon til å fortsette sier John Magne Hvidsten, Produksjonssjef i Repsol Norge.